Jadwiga Kowalska i Alfred Wierusz-Kowalski

Obraz Jadwigi
już w Suwałkach

zobacz szczegóły


Egzotyczna Europa

Wystawa
Egzotyczna Europa

więcej


Nowa galeria

Stała galeria
Alfreda Wierusza-Kowalskiego już otwarta

więcej


Argumenty
na rzecz zakupu portretu dla Muzeum Okręgowego w Suwałkach

więcej


Ateny nad Izarą

więcej

Jadwiga Wierusz-Kowalska, żona malarza

Obraz Portret żony Jadwigi to pendant dla autoportretu artysty, do którego zbliżony jest wielkością i kompozycją. Jadwiga z Szymanowskich Wierusz-Kowalska (1859-1916) przedstawiona została w pozycji siedzącej, do kolan, zwrócona lekko w lewą stronę. Ubrana jest w balową, wydekoltowaną, jasną suknię o kwiatowym deseniu. Strój uzupełnia biały szal i długie rękawiczki. Kobieta siedzi na fotelu o półokrągłym, drewnianym oparciu (dwa takie fotele znajdują się w zbiorach suwalskiego muzeum i pochodzą z monachijskiej pracowni artysty). Jej pełna masywna twarz o pogodnym wyrazie została lekko odmłodzona. Tło portretu jest neutralne, ciemnobrązowe. Wizerunek ma niezaprzeczalne wartości artystyczne.
Obraz jest datowany na 1907 rok. Był malowany z fotografii. 20 czerwca 1913 roku Wierusz pisał do syna Czesława o wysłanym portrecie żony do Feliksa Rychlinga wraz z dwoma innymi obrazami. Rychling, właściciel warszawskiego salonu sztuki, który współpracował z Wieruszem, miał portret wysłać dalej, do Mikorzyna. Tam Alfred planował obraz poprawić, dokonując korekt z natury, bo przecież w Mikorzynie mieszkała Jadwiga.

Alfred Wierusz-Kowalski nie portretował często ani siebie, ani swojej rodziny. W jego twórczości przedstawienia określonych osób należą do rzadkości. Z archiwalnych przekazów znany jest Portret ministra Fr. Lutza na polowaniu, podarowany przez artystę do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium w 1888 roku (zaginiony podczas wojny). Przedstawiony do zakupu wizerunek jego żony jest jedynym znanym jej portretem wykonanym jego ręką. Pisał o nim w liście, przesłaniu obrazu, konieczności zrobienia w nim poprawek, do syna Czesława (list w zbiorach Instytutu Sztuki PAN w Warszawie). W zbiorach suwalskich znajdują się: Autoportret (kopia autoportretu malarza wykonana z oryginału, obecnie zaginionego przez syna Czesława), malowany przez niego Portret Michaliny, siostry, a córki Alfreda, a także jego autorstwa pamięciowy portret matki, Jadwigi (powstał już po jej śmierci), Portret Teofila, ojca artysty, malowany przez Wacława Szymanowskiego, brata Jadwigi, Autoportret Joanny Wierusz-Kowalskiej.

powrót


Złota lista darczyńców

Bank Spółdzielczy
w Rutce Tartak

Dar uczestników I edycji
"Żony dla Alfreda"
(30 września 2012 r.)

Uczniowie i nauczyciele
SP nr 5 im. Alfreda
Wierusza-Kowalskiego
w Suwałkach

Sylwia Szymanowska

Dar uczestników II edycji
"Żony dla Alfreda"
(21 października 2012 r.)

Iwona Danilewicz - Agencja Wydawniczo-Reklamowa Media-Service

Agata Szych

Grażyna Balczeniuk

Klasa III d Pierwszego LO w Suwałkach

Klasy: VI d i VI c ze Szkoły Podstawowej nr 11

Klasy: I b i II e Trzeciego LO w Suwałkach

Eliza Ptaszyńska

Zbiórka wśród uczestników
III edycji "Żony dla Alfreda"
(18 listopada 2012 r.)

Alina Urbanowicz

Bogusława Waszkiewicz

Joanna Sztelmer-Stabińska

Joanna Wilk

Zespół Szkół nr 3
w Suwałkach

Marian Dec

Krzysztof Miszczak

Minister Kultury
i Dziedzictwa Narodowego

Urząd Miejski w Suwałkach



wykonanie
artekst
Bank Pekao S.A.
93 1240 5211 1111 0000 4922 9815
"Jadwiga"
Muzeum Okręgowe w Suwałkach
ul. T. Kościuszki, 16-400 Suwałki
napisz do nas
wierusz.muzeum@op.pl